На успішність учнів впливає багато різноманітних
факторів. Але одним із найважливіших є вміння свідомо, правильно, виразно та
швидко читати. Дитина, яка не вміє добре читати, стикається із труднощами під
час виконання домашніх завдань, їй нецікаво на уроках, вона приречена на
розумову обмеженість і заучування матеріалу. Такий учень не
буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з
книгою, бо читання приносить йому не задоволення, а муку. Що таке читання або
вміння дитини читати ? Це,
насамперед , наявність інтересу
до читання, до книги як джерела пізнання. Виховати інтерес до читання
неможливо без допомоги
батьків , їх ласки, турботи, мудрого слова, поради.
Практичні поради батькам молодших школярів
щодо того, як досягти оптимальної швидкості читання
Важлива не тривалість, а частота тренувальних
вправ. Пам’ятьлюдини налаштована так, що запам’ятовується не те, що є
постійним, а те, що миготить, тобто то є, то немає. Тому всі тренувальні вправи
слід проводити короткими порціями, але зі значною частотою. Не
можна казати: «Доки не прочитаєш, з-за столу не виходь». Для
першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п’ятьхвилин.
«Вуркітливе» читання було основним елементом при
навчанні в школі В.Сухомлинського. Це таке читання, коли дитина читає вголос,
напівголосно, зі своєю швидкістю впродовж п’ятихвилин.
Гарні наслідки має читання перед сном. Останні
події дня фіксуються емоційною пам’яттю, і вісім годин сну людина перебуває під
їхнім впливом. Ще 200 років тому казали: «Студент, науками живущий, учи
Псалтирь на сон грядущий».
Часто ми
радимо дитині прочитати вірш на ніч і покласти книгу під подушку. Ця
рекомендація означає одне: останнє враження дня залишається в пам’яті на всю
ніч.
Якщо дитина не любить читати, то їй найкраще
підійде щадний режим читання: дитина читає 1 – 2 рядки й отримує короткочасний
відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним – двома
реченнями внизу.
Розвиток
техніки читання сповільнюється
через слабку оперативну пам’ять. Дочитавши до четвертого слова, учень
уже не пам’ятає першого. Корисні
такі вправи: багаторазове читання,
читання будь-якого тексту в темпі
скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину.
Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в
комфортному режимі з читанням із максимально
доступною швидкістю. За командою
«Блискавка» дитина читає з прискоренням протягом 20 секунд, надалі тривалість
збільшують до 2-х хвилин.
Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю,
доступною дітям, а діти намагаються читати мовчки, стежити та встигати за дорослим.
Вправа «Хто швидше?». На стіл кладуть картки зі
статтею. Потрібно знайти конкретне речення в одній із карток , « ковзаючи » очима по тексту .
Вправу «Губи» використовують із метою
чіткого розмежування дітьми читання
мовчки та читання вголос, а також
активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою « Читати мовчки» діти прикладають палець лівої руки до
щільно стиснутих губів.
Таким чином,
батьки можуть вибрати одну з
форм або
чергувати перелічені форми та методи роботи, щоб постійно підтримувати
інтерес до читання молодшого школяра.
Немає коментарів:
Дописати коментар